• Olej rzepakowy

    Olej rzepakowy – najzdrowszy tłuszcz roślinny

    Zdrowa dieta nierzadko kojarzy się osobom początkującym z eliminacją tłuszczy z diety. Nic bardziej mylnego! Tłuszcze są również ważnym i niezbędnym składnikiem, jak białka czy węglowodany. Konieczne jest jednak zadbanie o jakość spożywanych tłuszczów. Dla organizmu niezwykle cenne są oleje bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe – NNKT. Ich wysoką zawartością mogą poszczycić się niemal wszystkie oleje roślinne, jednak to właśnie olej rzepakowy charakteryzuje się najkorzystniejszym stosunkiem wszystkich drogocennych związków zaliczanych do tej grupy.

    Czym wyróżnia się olej rzepakowy?

    Nienasycone kwasy tłuszczowe podzielić można pod względem składu chemicznego na kilka kategorii, z których najistotniejsze są kwasy monoenowe (głównie kwas oleinowy), kwasy omega-3 (grupa kwasu linolenowego) i kwasy omega-6 (grupa kwasu linolowego). Olej rzepakowy zawiera w sumie ponad 90% kwasów tłuszczowych nienasyconych. Kwasy monoenowe stanowią w nim 62% składu, kwasy omega-6 około 20%, a kwasy omega-3 około 10%. Łatwo zatem zauważyć, że stosunek omega-6:omega-3 wynosi 2:1, czyli jest niemal idealny z zaleceniami żywieniowymi. W innych olejach roślinnych obserwuje się wyraźną przewagę jednej z tych grup związków, co znacznie utrudnia ich odpowiednią podaż w diecie. Na uwagę zasługuje również wysoka zawartość kwasów monoenowych. Ta grupa związków, o właściwościach silnie prozdrowotnych zdecydowanie dominuje w składzie oliwy z oliwek. W oleju rzepakowym stanowi natomiast większość, pozostawiając jednak miejsce dla równie cennych kwasów polienowych.

    Wpływ oleju rzepakowego na zdrowie


    Korzystny wpływ oleju rzepakowego na organizm obserwuje się przede wszystkim w układzie krążenia człowieka. NNKT sprzyjają powstawaniu “dobrego” cholesterolu HDL, zmniejsza natomiast gromadzenie frakcji cholesterolu LDL. Wpływa to znacznie na zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób cywilizacyjnych, na czele z miażdżycą.

    Olej rzepakowy cechuje się również wysoką zawartością tokoferoli, do których zalicza się m.in. witaminę E. Związki te wykazują silne działanie przeciwutleniające. Ponadto witamina E wpływa na prawidłową kondycję skóry oraz rozwój układu nerwowego.

    W oleju rzepakowym nie brakuje również innych witamin rozpuszczalnych w tłuszczach – witaminy K i prewitamny A. Dzięki temu spożywanie tego tłuszczu sprzyja także m.in. utrzymaniu dobrej kondycji narządu wzroku.

    Wśród związków biologicznie czynnych zawartych w oleju rzepakowym, warto wymienić również fitosterole, czyli “roślinny cholesterol”. Są to związki występujące tylko w produktach pochodzenia roślinnego. Wpływają one na obniżenie frakcji LDL cholesterolu. W oleju rzepakowym ich sumaryczna ilość to aż 12 mg/g oleju, natomiast głównym z nich jest b-sitosterol. 

    Food obraz autorstwa freepik - www.freepik.com